2

A kosár tartalma:

0 Ft
OMEGA-3 olajak Összes keresés >
+
Mik azok az omega-3 zsírsavak?
  • A táplálékainkban található zsírok kémiailag különböző zsírsavakból és glicerinből állnak. A zsírsavakat különböző hosszúságú szénlánc és hozzájuk kapcsolódó hidrogén atomok alkotják. A láncot alkotó szénatomok száma szerint rövid, közepes, hosszú szénláncú zsírokat, a szénatomok között található kettős kötések alapján pedig telítettlen, egyszeresen és többszörösen telítettlen zsírokat különböztetünk meg. A többszörösen telítettlen zsírsavakat aszerint nevezzük el omega-3-6-9-nek, hogy a zsírsavlánc végétől számolva hányadik szénatomnál található az első kettőskötés. A különböző zsírok különböző funkciót töltenek be szervezetünkben. A telítettlen zsírokat elégetve energiát nyerünk, az omega-3 és omega-6 telítettlen zsírsavakat viszont sejtalkotók építésére, sejtmembránok, idegsejtek, idegnyúlványok, szemideghártya alkotórészeként vagy más élettani szempontból fontos molekulák képzésére használjuk fel. Az omega-3 zsírsavakat esszenciális azaz nélkülözhetetlen zsírsavaknak hívjuk, mert nem tudjuk szintetizálni a szervezetben, csak külső forrásból tudjuk szükségletünket biztosítani. Az omega-3 zsírsavak leggazdagabb forrása a zsíros tengerihalak mája, belsőségei, melyek algákkal, planktonokkal táplálkoznak.
+
Miért van szükség omega-3 zsírok fogyasztására?
  • A legfontosabb omega-3 zsírsavak: a Linolénsav (LA), az Eikozapentaénsav (EPA), Dokozahexaénsav (DHA). A Linolénsav elsősorban energiaforrás, az EPA fontos szerepet tölt be a szív-érrendszer egészséges működésében, a gyulladás folyamatának szabályozásában, a DHA a gyulladás megfékezésében is szerepet játszik, de legfontosabb funkciója a szív- és érrendszer védelme, a szem és idegrendszer kifejlődése és egészséges működésének fenntartásában van. Az omega-3 zsírsavakat a szervezetünk nem képes előállítani, kizárólag külső forrásból tudjuk fedezni szükségletünket, emiatt szükséges rendszeresen fogyasztani.
+
Mi a különbség az EPA és a DHA között?
  • Az Omega-3 zsírsavak különböző hosszúságú zsírsavak gyűjtő neve. Az EPA 20 szénatomos lánccal és öt kettős kötéssel, míg a DHA 22 szénatomos lánccal és 6 kettős kötéssel rendelkezik. Az EPA a gyulladás immunválasz kialakulásában jelentős hormonszerű anyagoknak, az un. eikozanoidoknak az előanyaga. A szervezetben gyenge hatásfokkal linolénsavból képződhet EPA de ez funkció a korral erősen lecsökken. Különösen magas DHA tartalma van az agynak, a szívnek és a szemnek, ezért fontos biztosítani ezen szervek szükségletét. A csoport harmadik tagja a Linolénsav nem mutatott jótékony hatást a szív-érrendszeri betegségek csökkentésré, így bár hasznos tagja a zsíroknak, főleg energiaforrásként szolgál és nem helyettesíti sem az EPA-t, sem a legnagyobb mennyiségben szükséges DHA-t. A legjobb omega-3 termékek nagyobb mennyiségben tartalmaznak DHA-t mint EPA-t.
+
Milyen adagra van szükségünk az omega-3 zsírsavakból?
  • Napi 1-2 gramm omega-3 zsírsav lenne ideális egy átlagos testsúlyú, egészséges felnőtt számára. Napi 3 grammnál (3000 milligramm) nagyobb adagok gyógyszernek minősülnek és orvosi felügyelet mellett alkalmazható.

A következő egészségre vonatkozó állításokat az EU Bizottság az alábbi élelmiszer-jogszabályok szerint hagyta jóvá: 2012. június 16-i, 432/2012/EU sz. Bizottsági Rendelet és a 2013. június 11-i, 536/2013/EU sz. Bizottsági Rendelet az EPA és DHA omega-3 zsírsavakra vonatkozóan:

  • A DHA és az EPA hozzájárul a szív normális működéséhez (napi 0,25 gramm)
  • A DHA és az EPA hozzájárul a normális vérnyomás megtartásához (napi 3 gramm)
  • A DHA és az EPA hozzájárul a vér normális triglicerid szintjének fenntartásához (napi 2 gramm)
  • A DHA hozzájárul a szervezet normál triglicerid szintjének fenntartásához (napi 2 gramm, EPA-val kombinálva)
  • A DHA hozzájárul a normál agyműködés fenntartásához (napi 0,25 gramm)
  • A DHA hozzájárul a normális látás és szemfunkció fenntartásához (napi 0,25 gramm)
  • Az anya DHA bevitele hozzájárul a magzatok és szoptatott gyermekek agyának normális fejlődéséhez 0,2 gramm DHA a javasolt napi mennyiség
  • Az anya DHA bevitele hozzájárul a magzatok és szoptatott gyermekek szemének normális fejlődéséhez 0,2 gramm DHA a javasolt.
+
Kell-e pótolni omega-6 zsírsavakat?
  • Az omega-6 zsírsavak szintén fontos szerepet töltenek be a szervezetünkben, a gyulladásban szereplő anyagok arachidonsav kiindulási anyagai.
  • Az omega-6 zsírsavaknak számos forrása van, külön pótlásukról szükségtelen gondoskodni. Az omega-6 túlzott jelenléte sejtszintű gyulladást kelt és tart fenn, amely összefüggést mutat az ismert krónikus civilizációs betegségekkel, mint érelmeszesedés, cukorbetegség, rák.
+
Mi az omeg3 index/mutató?
  • Az omega-3 zsírsav a vörösvértestek sejtmembránjában mért aránya az összes zsírhoz képest %-os értékben kifejezve. Az egészséges szint legalább 8% vagy több. Minél magasabb az omega-3 index, annál védettebbek vagyunk szív-és érrendszeri katasztrófákkal szemben.
+
Milyen arányban kell lenni szervezetünkben az omega-6/omega-3 zsíroknak?
  • Az ideális omega-6 és omega-3 arány 1:1 de legfeljebb azonban 4:1arány. Az ennél magasabb arány krónikus gyulladást, sejtkárosodást jelez.
  • A jelenkori táplálkozás az iparilag előállított élelmiszereken alapul. Az állatok etetése  a gyors felnevelés érdekében a magas omega-6 tartalmú szójára épül. A konyhatechnikában az olcsó kukorica, pálma, napraforgóolajok használata terjedt el. Emellett túl kevés halat fogyasztunk. Érthető, hogy az omega-6/omega-3arány jellemzően a világban eltolódott az ideális értéktől, ma a világban átlagosan: 16:1. Magyarországon még ennél is rosszabb értékekre lehet számítani! Jellemzően átlagban 20-30-szor több omega-6 található a szervezetünkben az omega-3-hoz képest.
  • Magyarországon ezzel párhuzamosan kirívóan magasak szív- és érrendszeri halálozási mutatók, hihetetlen tempóban növekszik a cukorbetegek aránya köztük drámai módon a gyerekek körében is, általánosan jellemző a gyenge immunitás.
  • Tíz évvel rövidebb életet élünk, mint élhetnénk!!! Emiatt fontos visszaszorítani a magas omega-6 tartalmú élelmiszerek fogyasztását és pótolni az omega-3 zsírsavakat, jó minőségű halolaj fogyasztásával.
+
Milyen egészségügyi problémák esetén tanácsos az omega-3 zsírsavak fogyasztása?
  • Számos klinikai vizsgálat bizonyítja, hogy az omega-3 zsírsavakat rendszeresen fogyasztók között ritkábban fordulnak elő a szív- és érrendszeri katasztrófák. Ritkábban fordul elő szívritmuszavar és kedvezően hat a vérnyomásra is. A koszorúér beavatkozások, szívinfarktus, sztrók után is bizonyítottan jótékony hatást gyakorol. Pozitív hatással van minden olyan állapotban, amely összefügg a sejtszíntű alacsony intenzitású krónikus gyulladással, pl. cukorbetegség, inzulin rezisztencia, autoimmun folyamatok, rák, elhízás. Az omega-3 kedvezően hat az alvásra, a kedélyállapotra, viselkedésre, támogatja a tanulást, koncentrációt, kognitív funkciókat, segíti az emlékezőképességet.
  • Hozzájárul az izmok, csontok, ízületek egészséges működéséhez. Fogyasztása jó hatással van a szép bőr, haj, köröm megtartására. Fogyasztása támogatja a termékenységet, a megtermékenyített petesejt beágyazódását. A várandóság idején különösen fontos a magzati agy, gerincvelő, szem fejlődése szempontjából, meghatározza a magzat súlyfejlődését, a születendő gyermek intelligenciáját.
+
Milyen gyógyszerekkel nem lehet együtt alkalmazni az omega-3 zsírsavakat?

Aki véralvadásgátló kezelésben részesül és szeretne omega3-zsírsavakat fogyasztani, konzultáljon orvosával. Az omega-3 zsírsav önmagában is megnyújtja a véralvadást. Együttadása véralvadásgátlóval az összeadódó hatások miatt gyakoribb ellenőrzést kíván, az alvadásgátló gyógyszer adagjának módosítását teheti szükségessé.

+
Lehet-e gyerekeknek adni a Dropi extraszűz halolajat?
  • Igen, ha a gyermek elmúlt 6 hónapos és nincs ismert hal allergiája.